I dag har vi repeterat de globala målen och begreppet hållbar utveckling. Vi har studerat hur våra olika Real Case hänger samman med varandra och med agenda 2030. Vi lär och utvecklar språk, läs och skrivkompetensen, digital kompetens och handlingskompetens samtidigt som vi hjälps åt att bidra till en mer hållbar värld. Vi har i synnerhet mål 4 ”God utbildning för alla” och delmål 4.7 ”Lärande för hållbar utveckling” i fokus.
Tre olika Real Case pågår parallellt i ett och samma rum: ”Framtidssagor från Trelleborg”, ”Unga reportrar för ett hållbart samhälle” och ”Unga idéer för framtiden”. Ni arbetar i grupper och kan följa varandras Real Case via vår blogg och genom olika presentationer och övningar. Arbetet sker i vårt klassrum, i Google Classroom, i bloggen, och då och då i skolans mediatek och genom studiebesök och annan samverkan med näringslivet och det omgivande samhället.
Vi har också samtalat om varför vi arbetar med digital teknik i klassrummet, bloggen m.m. och vad som menas med digital kompetens. I sammanhanget berättade jag väldigt kort vad som står i våra styrdokument gällande digital kompetens. Det är viktigt för er att känna till. Avslutningsvis vill jag lyfta fram hur spännande det var att, under lektionen, ta del av vilka hållbarhetsfrågor ni vill ta er an i Real Case. Jag har precis läst Exit Tickets för att fånga upp era tankar…:)
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.