Fiktionläsare på spännande äventyr

Samhällskritik på agendan

Vi har precis avslutat läsningen av olika framtidsskildringar med dystopiska inslag, arbetet med loggboken och litteratursamtalen i grupp. Loggboken, som är ett bra verktyg för att träna förmågan att reflektera över det lästa, ska användas som stöd under arbetet med bokanalysen. En väl genomarbetad läslogg underlättar analysarbetet, som är litteraturvetenskapligt inriktad, för att få ut mer av det lästa. Begreppen, vi använder oss av, har vi arbetat med tidigare och finns i tankekartan som delats ut i samband med min genomgång.

Se filmklippet ”textkopplingar” som finns i vårt Google Classroom inför kommande lektion. Genom arbetet ska vi bland annat urskilja gemensamma mönster och samband mellan dystopiska texter. Fundera också på varför du tror att dystopier är så populära bland ungdomar och hur du ser på framtiden och de utmaningar den ”riktiga” världen står inför…Hur föreställer du dig framtiden? Vilka utmaningar finns, vilka hotbilder finns i vår samtid och vilka möjligheter har vi att bidra till en mer hållbar värld?

Framöver ska vi fortsätta utforska dystopier som varnar och väcker debatt. Inom kort presenteras nästa bok genom ett digital möte med bokens författare. Spännande…

Kommentera