Välj vilken text du vill ha kamratrespons på! Novell, referat, utredande text, resonerande text, dikt, låttext. Vi har jobbat med olika typer av texter…
Genom att ge varandra respons får ni tillgång till kunskaper, tankar, mönster, uttryck, strategier med mera som kan användas för utveckling av eget skrivande. Vi ägnar oss åt processorienterat skrivande som bygger på att texter bearbetas utifrån respons från flera. Ni får möjlighet att lära och utvecklas i en social kontext som bygger på dialog. Ni både lär andra och lär av andra. Dessutom stärks er metaspråkliga kompetens. (Jag berättar och visar vad det innebär när vi ses.) Responsen ska motiveras utifrån undervisningsmaterialet vi använder, exempelvis checklistan Följ den röda tråden, och Handboken Världens kortaste handbok i svenska. Dessutom zoomar vi så klart in Skolverkets kunskapskrav.
Vi avslutar med reflektion i bloggen. Vilka är framgångsfaktorerna respektive fallgroparna med kamratrespons? Ni har ordet…
Johnny
Jag har lärt mig att inte göra för många slarvfel utan att fokusera på texten att kolla igenom den en extra gång och ändra mina slarvfel, Jag tycker det har varit bra att ha kamratbedömning med tanke på att jag har sett någon annans text och därifrån lagt märke till vad jag kan göra bättre och tänka på i mina texter.
Victoria
Idag har vi jobbat med kamratrespons och jag har lärt mig hur man t ex har en röd tråd i sina texter som jag fick reda på av Ida. Jag fick veta av Ida att ja har en jätte bra inledning och avslut. Och att jag har en bra styckindelning.
Elisabeth
Idag skulle jag lära mig om att ge kamratrespons för att se vad som var bra och vad som behövs förbättras i texten. Det jag lärde mig var att se hur meningarna var och om jag hade det som behövs för kunskapskraven. Oftast ser man inte det i sin egen text, men jag kunde se tydligt vad som fanns.
ida
Idag har vi jobbat med kamratrespons och jag fick veta av Victoria att jag hade en bra inledning och stycke indelning. Det jag behöver tänka på att inte glömma stor bokstav.
Emilia
Idag har vi två och två läst varandras texter och gett varandra kamratrespons. Varför vi gjort det är för att vi ska bli bättre på att skriva. Att ge varandra en kamratrespons tycker jag är en väldigt bra övning med tanke på att två personer ser mer än bara en. Jag tycker att det gått bra hur bra som helst.
Wille Petersson
Idag skulle vi lära oss att ge varandra respons på våra texter även kallat kamratrespons, detta gör man för att ens text ska bli bättre då man själv inte alltid ser sina egna fel och brister. Då kan det vara bra att en kamrat läser igenom texten och hittar de fel man gjort och ger idéer och kanske lite inspiration till att texten ska bli ännu bättre.
Av detta fick jag reda på att min inledning var bra och att jag hade gjort ett bra avslut samt att jag höll mig till ämnet vilket kallas att följa den röda tråden, jag fick ett tips att läsa igenom mina texter så jag inte missar punkt och stor bokstav.
Så av detta har jag lärt mig att det är bra att låta andra läsa igenom ens text innan man lämnar in eftersom att en annan person kan finna fel som man inte själv hittar denna person kan vara en förälder en kompis eller en klasskamrat.
Caroline
Jag tycker att det är jättebra att ge och få respons från kompisar. Jag fick bra respons från Hannes. Den responsen jag fick var bara bra respons.
Hannes Kimay
Idag har vi alla jobbat med en kamratrespons och av det så har jag lärt mig mycket bra saker till att kunna skriva en mycket bättre och passande text i ex. novell och långa texter. Som att tänka på själva stavningen så den bli bra och så att texter som skrivs ska passa in i rätt stycke och mening. Det jag fick reda på av Caroline när jag hade jobbat med uppgiften är att skriva om något som man gillar att skriva om och få inspiration. Detta kan jag försöka träna på till nästa gång.