Att uppleva och känna delaktighet är en förutsättning för att lära och utvecklas!
I dag ska vi fokusera på utforskande samtal utifrån EPA – metoden; enskild – par – alla. Vi börjar med en kort flödesskrivning kring vårt kommande tema Din framtid och läsprojektet Berättelser som förändrar. Syftet är att ni ska påverka undervisnings innehåll och form. Vi kommer att arbeta med några centrala skönlitterära verk vilket är vårt ramverk, likaså att centrala förmågor som läsa, skriva, samtala ska finnas med. Inom ramen finns utrymme för kreativitet; dvs. att era intressen och önskemål träder fram.
Efter flödesskrivningen samtalar ni i par eller grupp och delger varandra. Berätta för varandra vad ni skrivit utan att kommentera varandras förslag och önskemål. När alla fått berätta börjar ni ställa frågor till varandra, utvecklar, förklarar, problematiserar osv. Samla era önskemål genom att kommentera i bloggen.
Till sist delger varje par/grupp hela gruppen vilka förslag och önskemål som kommit fram. Kan vi hitta mönster?
Caroline
Vi har kommit fram till att vi vill skriva ett CV, vi vill diskutera mer, se olika lärorika filmer. Det är skönt att arbeta själv ibland, men ibland är det skönt att jobba i grupp. Ta in utomstående som berättar om hur dem blev framgångsrika.
Ida, Caroline och Johan.
Victoria & Anna
Vår framtid
Jag och Anna har samtalat hur vi vill göra på våran lektioner och vad för sorts bok vi vill läsa. Vi vill båda läsa en bok som handlar om Kärlek,Sorg och Drama.
Man kan gå på konsert eller få hit olika sorters författare.
På våran lektioner vill vi fullfölja: Kolla på film, Diskutera mer (I Grupp), Göra en sort exit-ticket efter varje kapitel vi har läst för att komma ihåg vad vi har läst. Eller göra en novell om vad som händer efter boken.
Wille och Emilia
vi vill jobba med saker som intresserar oss så som drömyrken och kanske intressen just nu till exempel mode, vi skulle tycka att det var kul att söka information på internet och senare skriva en faktatext om det för då lär man sig att söka fakta på internet och källhänvisa och även att skriva en text med fakta i samtidigt som vi gör något som intresserar oss vilket kan ge oss fler lärdomar om våra intressen
för att genomföra denna uppgift så hade det varit kul att bjuda hit någon som jobbar på till exempel en modetidning som berättar lite kring det samtidigt som vi antecknar, vi kan även ha förberett frågor som vi kan ställa till personen som isåfall kommer hit
båda två av oss gillar att jobba ensamma med föredrar även att diskutera då och då för att ge varandra idéer
Hannes Kimay
I dag har vi samtalat om vilken planering som vi vill ha på svenskan, ex. träna till att skriva bättre CV för att få jobb i framtiden. Vi tycker också att vi ska läsa självbiografiska böcker och sedan diskutera om vad handlingen i boken handla om. Slutligen tycker vi också att vi ska skriva dikter för att vi ska lära oss att skriva texter och ha en struktur på själva uppgifterna för att lättare kunna förstå.
Hannes och Elisabeth.