Utforska samtiden och framtiden
Vad gör dig bättre än en robot? Det var en av många kluriga frågor som väcktes i samband med robotutvecklaren Fredrik Löfgren och masterstudenten Sofia Thunbergs föreläsning om AI och robotik på vår skola i dag. Tillsammans med elever från grundskolan, cirka 450, fick vi se roboten David dansa och prata. Vi fick också se ett klipp från Talang där Fredriks robotar övertygade juryn. Det var kul! Tänk att själva roboten kostar 80 000 kronor och om man vill ha den programmerad (så klart) kostar den 1 miljon kronor (!)
Ytterligare en komplex fråga som lyftes fram är huruvida AI kan konkurrera ut mänskligheten. Läskig tanke, eller hur? Fredrik pratade bland annat om skillnaden mellan specifik och generell AI. Föreställ er en robot som kan allt; precis allt! Innebär det att AI blir jordens nästa härskare? Vad innebär det då att vara människa? Det kan bli ett spännande samtalsämne i undervisningen framöver och i synnerhet eftersom vi riktar blicken mot det som robotar inte är särskilt bra på… Och vad kan det tänkas vara?
Världen förändras och vi måste hänga med
Under föreläsningen fick vi också blicka in i olika yrken och branscher; hur de förändras på grund av den snabba tekniska utvecklingen, bland annat inom transport, akademi, kontorsarbete m.m. När Fredrik och Sofia spånande kring vilka förmågor och nyckelkompetenser som blir viktiga i framtiden framgick det upprepande gånger att den kreativa förmågan blir allt viktigare. Det finns således en god anledning till att vi, i alla ”Real Case”, förenar kreativitet, design och IT.
Vi fick lyssna på fler fascinerande saker, bland annat hur AI vann över mästaren Lee Sedol i brädspelet AlpaGo. Det var tydligen på grund av en mycket kreativ spelstil, men hur hänger det ihop – robotar kan väl inte vara kreativa – eller?
Genom Real Case påverkar vi framtiden – Hemmet 2030 i samarbete med SSA, Linköpings universitet och Skåne Innovation Week
I våras fick vi genom teambaserat värdeskapande lärande ”go crazy” och skapa något som omvärlden inte kan föreställa sig. Hur galen tror vi att framtiden kommer att bli? Hur kommer det se ut hemma hos oss 2030? Vi valde att ta utmaningen ett extra varv och koppla ihop skolan med hemmet 2030 och dessutom skapa hållbara lösningar genom att koppla ihop idéerna med Agenda 2030. Vi ville skapa hållbara digitala lösningar som gör samarbetet mellan hemmet och skolan mycket bättre än vad det är i dag. Här är våra idéer som vi pitchade för juryn i våras under en gemensam ”happening” på stadsbiblioteket med elever från grundskolan var: (Klicka på länkarna för att ta del av idéerna.)
- En robot som exempelvis David, men som kan alla språk i världen, som kan hjälpa till med studieteknik och motverka mobbning.
- Skolappen som minskar stress och underlättar samarbetet mellan hemmet och skolan.
- Hemsidan som ska förbättra kommunikationen mellan skolan och hemmet.
Koppling till läroplanens första del, värdegrund och uppdrag. I undervisningen ska vi ges förutsättningar att:
• förstå digitaliseringens påverkan på samhället
• kunna använda och förstå digitala verktyg och medier• ha ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt
• kunna lösa problem och omsätta idéer i handling
Vi firade vårt lärorika arbete och resultatet genom att äta tårta tillsammans! Ett extra grattis säger vi till Jon, Jonathan och Vilmer från BF som fick pris för sin skolapp; se bild. Ett stort varmt tack till SSA; Eva, Eva och Cecilia, juryn, våra skolbibliotekarier i världsklass Magdalena och Sten och Fredrik och Sofia från Linköpings universitet för ett bra samarbete. 🙂
Läs mer i Trelleborgs Allehanda:
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.