I kursen har vi arbetat med argumentation och retorik; allt från att få någon annan att läsa en speciell bok till att uttrycka hur vi vill förändra världen. Vi har nu använt de kunskaper ni tillägnat er för att utforska Storytelling; en metod som bland annat entreprenörer använder för att exempelvis marknadsföra en produkt eller ett varumärke. Det används också för att exempelvis skapa förståelse och motivera medarbetare i ett förändringsarbete i skolan. Vi har tittat på exempel, bland annat Apple och deras Think Different-kampanj. Vi har kommit fram till att det är lättare att nå fram med sitt budskap om vi förmedlar det i form av en berättelse.

Vi har zoomat in och repeterat etos, logos och patos. Ni fick arbeta utifrån följande:

Du ska ha något att berätta och veta vad du pratar om (vara påläst – vi har lyssnat på Mattias, gjort studiebesök, intervjuat, läst artiklar och utforskat på olika sätt). Välj en huvudtanke i din berättelse och förmedla den. Tänk på att din berättelse ska engagera, annars väljer de en annan läsk. Ok, inga känslostormar behövs, men du måste beröra! Låt din person framträda i din korta berättelse; vad tycker du är viktigt – varför välja ekologisk läsk? Det skapar trovärdighet.

Varför inte använda din kreativa förmåga och fortsätta med diktskapandet som vi arbetat med som en röd tråd genom kurserna.

I morgon är det dags för releasefest och det ska bli så kul! Det blir också vår gemensamma sommaravslutning. 🙂

För inbjudna! 🙂