Författaren Camilla Sten har skrivit ytterligare en hälsning till er och är glad att ni har starka åsikter och egna tankar kring boken. Vi har läst hennes bok dels för att utveckla er läsförståelse och dels för att stärka er läskritiska förmåga, vilket är en oerhört viktig kompetens.
Under läsningens gång har vi bland annat pratat om att texter är öppna för tolkning. Det märktes inte minst under våra boksamtal då olika tankar fick mötas. Samtidigt som vi haft fokus på handlingen har vi också studerat Camillas syfte och budskap. Vi har också talat om hur läsaren dras in som medskapare i texten och om vem som inkluderas och exkluderas i romanen. Det har varit en bok som utmanat er som läsare, vilket har varit spännande att följa. Under läsningens gång har det förutom boksamtal i klassrummet funnits möjlighet att bokprata varje vecka via Google Hangouts. Det är något vi ska fortsätta med eftersom det ger nya möjligheter att hjälpa varandra till en god läsförståelse även om vi inte fysiskt ses. Vi har också haft stor användning av tre viktiga lässtrategier som vi arbetat med i många olika sammanhang, det vill säga att göra textkopplingar; text-mig, text-världen och text-text kopplingar.
Jag läste Camillas hälsning högt under lektionen i veckan som gick, men läs gärna den själv en gång och reflektera. Kanske är det något mer ni vill skriva till Camilla?
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.