I dag har vi fortsatt arbetet med att använda Internetstiftelsens digitala lektioner som hjälper oss att utveckla den digitala kompetensen – Granska fejkade sidor på nätet Kritiskt tänkande är en viktig del i digital kompetens.
Rubriken ”Stopp! Ta dig tid att granska innan du delar” får sammanfatta de goda tips ni kommit fram till genom reflekterande samtal utifrån filmklippet Källkritik: Fejkade sidor (UR skola) och texten Partiledarna: så drabbas vi av fake news (Viralgranskaren, Metro). Övningen kopplade vi dels samman med boken vi läst ”En annan gryning” av Camilla Sten; en framtidsskildring där ett rasistparti tagit makten i Sverige och dels med valet 2018. Läsårets sista Real Case handlar således om valet 2018.
Under samtalen lyfte ni intressanta frågor som fick oss att tillsammans att utforska och kritiskt granska information på internet. En bra fråga var till exempel; vad händer om man delar falska nyheter? Vad blir konsekvensen? Vi tog hjälp av Internetstiftelsens guide om Yttrandefrihet på nätet.
Jag samlade ihop era förslag på hur man ska förhålla sig till nyheter som man tar del av i sina sociala flöden:
- SE, LÄS, SÖK, TÄNK innan du DELAR (URskola)
- Faktagranska och dubbelkolla källor
- Jämför information med källor där information granskas
- Använd de källkritiska frågorna: Vad? Vem? Varför? När? Hur?
- Studera noga avsändare och budskap
- Låter det för bra för att vara sant? Då är det kanske en falsk nyhet. Ta reda på mer…
- Rannsaka oss själva. Se saker ur flera perspektiv.
Till nästa lektion ska ni ha funderat ut vilken valfråga som är viktigast för er. Hur prioriterar de olika partierna? Ta reda på de tre största valfrågorna för respektive parti. Mer information finns i Google Classroom.
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.