Unga reportrar för ett hållbart samhälle
Vi är fyra elever från Söderslättsgymnasiet som går på olika program. Jag går på barn och fritidsprogrammet och de andra går på samhällsprogrammet och frisörprogrammet. Jag har fått i uppdrag av Maria att blogga om vårt Real Case. Real Case är värdeskapande lärande, vilket betyder att vi lär oss samtidigt som andra får nytta av vårt arbete. Vi fyra jobbar inom Unga reportrar för ett hållbart samhälle, som innebär att vi ska ta upp en lokal hållbarhets fråga, undersöka frågan ”problemet” och ta fram en lösning.
Innan vi kunde ta fram den här hållbarhetsfrågan, så skrev vi alla varsin argumenterande text om en hållbarhetsfråga som vi personligen tycker är viktig. När vi hade skrivit klart den argumenterade texten fick vi sitta ner gruppvis och redovisa vår hållbarhetsfråga och varför just den frågan är viktig. Sist men inte minst så fick vi rösta på vilken fråga vi skulle undersöka mer om tillsammans. Det här var ett samarbetsprojekt som resulterade i det här tävlingsbidraget:
Följ med vår resa mot att minska matsvinnet!
Mat som av olika anledningar slängs i onödan definieras som matsvinn. Vid en undersökning som skolköket på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg gjort visar det sig att de dagar elever slänger störst mängd mat är när maträtterna vi uppskattar mest serveras. Personalen i skolköket har en teori till problemet. Nämligen att elever tar upp mer än vad de orkar äta. På en månad slängs mat för cirka 12 500 kr.
Globala Målet 12 handlar om hållbar konsumtion. Vi måste tänka på Framtiden och sluta slösa på jordens resurser. Vi ska helt enkelt inte slänga saker i onödan som egentligen går att använda. Det går inte längre att konsumera mat som vi gör i dagsläget.
#EATIT är vår idé till en lösning på matsvinnet. En hashtag tänkt att uppmuntra barn och unga på sociala medier, att äta maten de tagit upp. Gör som vi, använd #EATIT och var med i vår kampanj!
Fotoreportaget är gjort av Emilia, Wille, Julia och Caroline
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.