Elever & AI samskapar för en hållbar framtid

Hej alla elever på Bäckaskolan och Väståkraskolan!

Så roligt det var att träffa er och dela något som är viktigt för oss alla, det vill säga bra studiestrategier. Vi har utvärderat och kommit fram till många bra saker om vårt samarbete, bland annat att det var roligt och viktigt att lära sig om effektiva studiestrategier och förmedla studietipsen vidare till er. Vi tycker det är bra att börja arbeta med studiestrategier tidigt och göra det genom hela skolgången.

Under presentationerna fick ni ta del av följande studiestrategier:

  • Läsinspiration och lässtrategier, bland annat Läsfixarna
  • Olika minnestekniker
  • Så kan du använda digitala lärresurser, bland annat quizlet och memrise
  • Repetitionmetoder
  • Motivation – rätt inställning och drivkraft
  • Varför du ska nyttja läxhjälp
  • Datorn – ditt bästa hjälpmedel i skolan
  • Att lära på internet och de fyra farorna
  • Hantera stress i skolarbetet
  • Källkritik

Det var kul att både ha kontakt inför workshopen via vår blogg och att få genomföra presentationerna samt att träffas igen efter lovet. När skolarbete är ”på riktigt” blir det meningsfullt och lärorikt. Vi är så klart nyfikna vad ni tycker om besöket på SSG och hur ni arbetat vidare med studiestrategier på er skola. Skriv gärna en hälsning till oss!

Bästa hälsningar

Maria och eleverna från SSG

Klicka på länkarna för att läsa vad tidningarna har skrivit om vårt gemensamma arbete:

Gymnasieelever tipsade fjärdeklassare om studieteknik – Trelleborgs Allehanda

Studieteknik i fokus när eleverna fick agera mentorer – 24 Trelleborg

Lära för livet – Grundskolan mötte gymnasiet – Trelleborgs kommun

 

 

Föregående

Nu är det dags för ett nytt läsäventyr – Tankar om framtiden

Nästa

Vi vann pris i arkitekttävlingen – Dikterna om framtidens Trelleborg ställs ut för tredje gången

6 kommentarer

  1. Joakim Albertsson

    Hej Maria och alla elever på SSG! Det var kul att träffa er alla och ta del av alla era redovisningar. Det var spännande att höra alla era olika infallsvinklar kring studieteknik, stress, koncentration osv. Jag hoppas det gick bra för er även när ni träffade fyrorna. Gick det bättre för er? Var det lättare eller svårare att redovisa för fyrorna? Ändrade ni mycket i era manus från första till andra redovisningstillfället? Mina elever börjar nu bli lite nervösa över att de nästa termin ska träffa fyrorna på vår skola. Har ni några tips att ge så att vi slipper vara nervösa?

    Mvh Joakim

    • Linus

      Jag redovisade inte med sjuorna fast det gjorde jag med fyrorna. Det man övade på innan var främst innehållet. Trots att jag inte följde talmanuset blev det ungefär likadant som det på grund av jag visste i vilken ordning jag skulle säga vad. Prezi-presentationer har ögonlockande animationer mellan olika bilder och kan få sin publik att bli mindre rastlös så jag rekommenderar att skapa en inlogging till Prezi om man inte har redan påbörjat sin visuella redovisning. Det är också viktigt med kroppsspråk för att bli mindre tråkig för då ser dem att du är aktiv och vet vad du gör. Exempel är att halvflaxa med armarna/händerna medans man säger något viktigt, prata lagom högt och att inte titta ner på sina papper/skärm/golv. Det är inte hela världen om man stammar ibland så länge man får sitt innehåll hört.

      Hälsningar från Linus

  2. Elisabeth Anagnosti

    Hej Joakim
    När jag redovisa för fyrorna gjorde jag inte så stor förändring. Det jag gjorde var att jag förkorta min redovisning men att jag ändå fick med allt som jag fick fram när jag redovisa för sjuorna.

    Hur jag planera min redovisning var att jag valde något jag kände mig säker på framförallt. Jag använde mig mycket av bilder i min power point och rubriker till bilden då jag har lättare att få ut mer via en bild. Det gjorde mig mindre nervös för att jag visste vad jag skulle berätta om då jag var mycket säker på min redovisning redan från början när jag startade. Jag öva mycket då jag redovisa för mig själv och tog tiden på min redovisning. Ett tips också är att dem redovisar för någon annan för det hjälper en mycket. Där kan de även se om det är något de ska ändra på samt de kan få respons på eran redovisning.

    Så det viktigaste är att de övar, övar, övar samt tänker positivt och då kommer de märka att de är mindre nervösa!

    Lycka till!
    Mvh / Elisabeth Anagnosti

  3. Julia Andersson

    Hej Joakim
    När jag redovisade för sjuorna så var jag också väldigt nervös innan, eftersom jag inte kände mig helt säker på hur jag skulle redovisa. Men jag tyckte ändå att det gick bra.
    När jag veckan efter skulle redovisa för fyrorna så kändes de mycket bättre. Och det som gjorde att det kändes bättre var för att jag hade kortat ner min redovisning, men ändå fått med de viktigaste och jag valde att prata om de jag kände att jag kunde mest om. Man kan alltid något, man behöver inte kunna precis allt man skrivit.

    Lycka till
    Mvh Julia Andersson

  4. Anonymbloggare

    Hej Joakim! Jag höll det kort när jag redovisade för fyrorna och sjuorna.

    Hur planerade jag? Ja, jag började med att ta upp ett ämne som jag var intresserad av. Jag använde mig av Prezi. Jag skrev ner de punkter som jag ville ta upp, använde mig lite av bilder också. Några tips jag skulle kunna ge är att använda sig av postitlappar, de är ett bra stöd, men håll de kortfattat, ta bara upp de du tycker är viktigast. Öva också i tid, läs igenom dina anteckningar noggrant,se till att du fick med alla de argument som du ville ta upp. Om du kan, fråga din lärare för en respons, kan hjälpa dig längden, du kan också fråga dina vänner eller helst din familj om de kan vara din publik.

    Pröva några av dessa råd och kanske kommer de gå lättare för er

    Lycka till!!!

  5. Emilia

    Hej Joakim!

    Vad roligt att höra. Jag tyckte min redovisning hur riktigt bra även för fyrorna. Jag fick korta ner texten lite för att det inte skulle bli så långtråkigt för barnen samt att jag fick förenkla texten och ändra om ganska mycket.

    När jag redovisade för sexorna hade jag med en del svåra ord och meningar som säkert inte fyrorna hade förstått sig på och därav fick jag gå tillbaka och ändra.

    Jag måste säga att det var lika lätt att redovisa på andra redovisningstillfället som på första redovisningstillfället. Man blev säkrare på sin text.
    Däremot upplevde jag att barnen inte lika intresserade i ämnet och ställde gärna andra frågor och pratade med varandra. Men dem såg ändå upp till en och var tysta under ens redovisning och lyssnade.

    Mina tips att dämpa nervositeten inför redovisning är att man kan ha med sin klasskamrat upp vilket gör att alla blickar inte riktas på bara just dig som talar. Du kan även ha förberett en presentation. Och glöm inte att öva! Flera gånger, för dig själv, en förälder eller kompis osv. Det gör dig mer självsäker på din text och dämpar nervositeten.

    Med vänlig hälsning Emilia

Lämna ett svar

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén